Opstanding: niet te geloven...

Opstanding uit de doden past niet in mijn begrip van de werkelijkheid. Daar krijg ik het ook niet in gewrongen.

Of dat tweeduizend jaar geleden heel anders was? Ja, mensen vonden het toen gemakkelijker te accepteren dat er dingen gebeurden die ze niet snapten. Wij denken nu wel heel vaak dat we alles begrijpen, en dat wat we níet begrijpen ook niet waar kan zijn.

Lees meer

Veertig dagen tot Pasen

Van Aswoensdag tot Pasen is het 47 dagen. Toch heet de voorbereidingstijd voor Pasen veertigdagentijd – zeven dagen minder dus. De reden? De zondagen tellen niet mee.

Die veertigdagentijd heet in de oude kerkelijke traditie, die nu vooral in de rooms-katholieke kerk wordt bewaard, ook wel vastentijd. Vasten verbinden wij vooral met onthouding: iets niet doen. Maar het woord heeft oorspronkelijk meer te maken met het omgekeerde: ergens aan vasthouden. Dat is waar het om draait: dat je je even niet laat afleiden door allerlei kortetermijnverlangens en -doelen, maar vasthoudt aan waar het ook al weer om gaat in ons leven.

Lees meer

De Goede Week: kom je ook?

De Goede of Stille Week staat voor de deur. Een heel bijzondere tijd, waar we al vanaf Aswoensdag naar toe leven. Het is ‘back to basics’ – het christelijk geloof draait om het leven, sterven en de opstanding van Jezus Christus. Het kruis is het centrale symbool van het christelijk geloof. 

Misschien vind je het soms lastig, dat verhaal van Jezus. Ik hoor nogal eens dat mensen moeite hebben met de gedachte dat Jezus is gestoven voor onze zonden. Moest dat nou allemaal zo gruwelijk? En wat zegt dat eigenlijk over ons, zijn we dan zo schuldig? En het volgende moment vertelt een ander me dat ze gered is door Jezus Christus, was het maar eerder gebeurd. ‘Had ik me maar eerder echt bekeerd tot Jezus, want ik heb me nog nooit zo vrij gevoeld. Eindelijk vrij van de last uit mijn verleden’. We staan blijkbaar allemaal op een andere manier te kijken naar dat kruis van Golgotha. goedeweek

Lees meer

Kerst: naar buiten!

In de kerstnacht stromen de kerken vol. Dat is niet zomaar hang naar traditie - ook op IJburg vieren ze kerstnacht en moeten ze daarvoor de sporthal huren om iedereen een plaats te geven. Van ontkerkelijking merk je op kerstavond even niks.

Of misschien juist wel. Want kerst is bij uitstek het verhaal waarvoor mensen uit hun vertrouwde omgeving naar buiten moeten. In het veld, daar gebeurt kerst. En misschien zijn na decennia van ontkerkelijking die kerken inmiddels wel die vreemde plaatsen geworden, waarvoor je uit je eigen veilige en met kerst ook wat heilige huisje naar buiten komt, om daar dat andere verhaal te horen.

Lees meer

Blue Monday

In de laatste volle week van januari zijn de meeste mensen ongelukkig. Je hebt je net voorgenomen om af te vallen, te stoppen met roken of te sparen. Maar het is niet gelukt. Je hebt je voorgenomen nu echt een nieuwe baan te vinden, maar de eerste afwijzingen zijn al weer binnen. Je geld nadert ondertussen het eind van deze eindeloos saaie, donkere maand. En last but not least, het duurt nog héél lang voor je weer een keer vakantie hebt.
‘Blue Monday – ik zal echt nooit aan jou gaan wennen’, zingt Daniël Lohues.

Nou. Ik denk dat we er allang aan gewend zijn. Die bozige dagen dat je baalt van jezelf. ‘Als ik wat meer ga hardlopen, dan voel ik me beter’. En elke keer dat je toch niet gaat omdat het regent, ben je boos op jezelf. We zijn langzaam maar zeker gewend geraakt aan een cultuur waarin je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Als je niet gelukkig bent, kun je er zelf wat aan doen. ‘Neem regie over je eigen leven’ – het klinkt aannemelijk, deze geloofsbelijdenis van onze tijd. Life is yours.

In de maand januari lezen we in de kerk de eerste verhalen over het optreden van Jezus waarin we zien dat Hij écht de Zoon van God is. Kort na de doop van Jezus, wordt Hij de woestijn ingestuurd. Ik vind dit een van de meest fascinerende verhalen uit het leven van Jezus. De verzoekingen van de duivel – Jezus had 40 hele lange blauwe maandagen. En de duivel stelt precies de vragen die ik mezelf stel op zo’n grijze dag dat ik de balen heb van alles wat me niet lukt. ‘Als je maandag wat eerder je bed uit was gekomen, dan had je nu genoeg tijd gehad om alles op tijd in te leveren voor het Eltheto Bulletin’.

In het verhaal van Jezus in de woestijn zegt de duivel het ongeveer zo: ‘Als God zo’n goede God is, dan zou die toch zorgen voor brood? En toch zeker voor Zijn geliefde Zoon in de woestijn? Sterker nog, een beetje goede God zorgt voor wat minder oorlog en een beetje rechtvaardige wereld! Als ik God zou zijn, dan wist ik het wel. Een goede God maakt haast met dat Koninkrijk, toch? Misschien moet je zelf de regie nemen, beste Jezus!’
Maar Jezus luistert naar een andere stem. Niet de stem die je verleidt met de illusie dat je over alles controle kan hebben. Niet de stem die zegt dat macht en geld de oplossing is richting een gelukkig leven. Jezus luistert naar de stem die tegen hem zei: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon’. En met die stem hield Hij het 40 blauwe maandagen uit in de woestijn.

Dat zet je toch aan het denken. Wat als deze God van ons de regie krijgt?